Ouderendag een terugkerend evenement.
Het is een dag waarop de individuele wensen van ouderen worden vervuld. Een dag waarop we samen activiteiten ondernemen, herinneringen ophalen en verhalen delen. Ben je benieuwd naar de activiteiten en de invulling van de dag dit jaar? Neem dan een kijkje op de website van het Nationaal Ouderenfonds.
Ook bij de ZorgSubsidieKalender staan we stil bij deze dag. We zetten ons dagelijks in zodat maatschappelijke initiatieven het nodige geld kunnen vinden om hun projecten te financieren. Ouderen, maar ook jongeren zijn hiervan vaak de doelgroep.
Ben je op zoek naar financiering voor een project voor en/of door ouderen? We delen hieronder een aantal tips met je.
Fondsenwervingstips voor jouw ouderenproject
Als je op zoek bent naar geld voor het realiseren van een project voor ouderen hebben we goed nieuws voor je: een groot aantal fondsen en subsidies richten zich op die doelgroep. In onze database met subsidies en fondsen staan meer dan 100 actuele regelingen specifiek op ouderen gericht. Geldpotjes genoeg dus, nu is het de kunst om een krachtig plan te schrijven waarvoor geldgevers enthousiast over de brug komen. De tips hieronder kunnen je hierbij helpen.
Baken je doelgroep goed af
Enkel vermelden dat je project zich op ouderen richt is een blunder. Die doelgroep is veel te breed. Fondsen bakenen vaak zelf de doelgroep waarop ze zich willen richten af. Bijvoorbeeld op ouderen boven een bepaalde leeftijd, ouderen die nog thuis wonen, of ouderen die dreigen te vereenzamen. Kijk dus goed op welke doelgroep de geldgever zich richt, en baken je doelgroep verder af door je bijvoorbeeld op een beperkt geografisch gebied te richten. Zo ziet de geldgever dat je hier goed over hebt nagedacht, en krijgt hij/zij meer zicht op de haalbaarheid van je project.
Betrek je doelgroep in een vroeg stadium
Zorg dat er draagvlak is voor je project bij je doelgroep. Geldgevers willen graag weten of ouderen echt wel op jouw aanbod zitten te wachten. Door je doelgroep vroeg te betrekken zorg je dat je project beter aansluit bij hun behoeften en creëer je draagvlak voor je project. Daarnaast maakt het je aanvraag een stuk overtuigender bij fondsen en subsidieverstrekkers!
Wees geen eendagsvlieg
Met name voor projecten die zich richten op het bestrijden van eenzaamheid onder ouderen zijn geldgevers niet erg happig op éénmalige bijeenkomsten of activiteiten. Sommige fondsen, zoals bijvoorbeeld het Sluyterman van Loo fonds, zetten dit ook expliciet in hun voorwaarden en criteria. Geldgevers vinden het ook fijn als je hebt nagedacht over de continuering van het project. Kan je project verder na de financiering? Wil je het bij succes verder uitbouwen? Zorg dat je deze vragen in je plan beantwoord.
Jouw idee kan het verschil maken
Wil je kennismaken met onze database? Dat kan, met ons proefabonnement. Met een proefabonnement maak je één maand gratis en zonder verplichtingen kennis met de database. Na een maand stopt het proefabonnement automatisch.
Ja, ik wil een gratis proefabonnement
Wil je graag leren hoe je succesvol subsidies en fondsen werft? Dat kan ook, met onze basistraining ‘Word een Pro in Subsidie- en Fondsenwerving’.