Zo leg je een stevig fundament onder je projectplan

Bekijk de video – Je projectidee wordt een gedegen projectplan!

Heb je een projectplan en wil je meer weten over subsidie- en fondsenwerving? Dan is onze training “Word een Pro in Subsidie- en Fondsenwerving!” interessant voor jou. Module 4 van deze training gaat volledig over het maken van een projectcanvas als fundament onder je projectplan.

We hebben allemaal wel eens zo’n ‘eureka’ moment: een flits van inspiratie of een geweldig idee dat in je opkomt tijdens een gezellig gesprek met vrienden. Je zit in een café, onder het genot van een biertje, en je krijgt een innovatief idee. Je grijpt een bierviltje en zet er wat steekwoorden op. Dat is vaak hoe de mooiste projecten beginnen: eenvoudig, authentiek en spontaan. Het begin van een projectplan is geboren.

De kracht van zo’n eurekamoment ligt in de laagdrempeligheid. Door in een informele setting met mensen uit je omgeving te brainstormen en te sparren, kan je vrijuit denken, zonder tijdsdruk en kritische opmerkingen van anderen. Het is vaak op zo’n moment dat je het fundament kunt leggen voor een gedegen projectplan.

De fundering van jouw projectplan: 10 bouwstenen

In onze training ‘Word een Pro in Subsidie- en Fondsenwerving!’ gebruiken we hiervoor een gestructureerde aanpak bestaande uit 10 bouwstenen. Al deze bouwstenen samen vormen een stevige basis voor jouw plan. Ontbreekt één van deze bouwstenen, dan is het plan gedoemd om te mislukken. Voor nu zullen we drie cruciale vragen uitlichten:

1. Wat is het probleem?

Voor je een oplossing kunt bedenken, moet je eerst het probleem volledig begrijpen. Wat is de kern van het issue? Waar komt het vandaan? Een duidelijke definitie van het probleem helpt je om gericht te werken aan een oplossing.

2. Wie ervaart dit probleem?

Kun je een specifieke doelgroep identificeren die dit probleem ervaart? Het is belangrijk om te weten voor wie je werkt. Als er discussie ontstaat over wie de doelgroep is, kan het zijn dat je te maken hebt met zowel een ‘doelgroep’ als een ‘profijtgroep’. De doelgroep is de groep mensen die je direct wilt helpen met je project, terwijl de profijtgroep indirect voordeel heeft van het slagen van je project. Beiden zijn belangrijk, maar hebben verschillende behoeften en verwachtingen.

3. Wat is je oplossing en hoe ga je dit aanpakken?

Nu je het probleem en je doelgroep(en) hebt gedefinieerd, wat is dan je strategie? Hoe ga je het aangepakte probleem oplossen? Dit is de kern van je projectplan en vormt de basis van je aanpak.

Wil je zelf leren hoe je subsidies en fondsen aanvraagt? Dan is onze training “Word een Pro in Subsidie- en Fondsenwerving!” interessant voor jou. Module 4 van deze training gaat volledig over het maken van een projectcanvas als fundament onder je projectplan.

Bereid je voor op het Ravijnjaar 2026

Belangrijk om te weten, vanaf 2026 krijgen gemeenten minder geld vanuit het gemeentefonds. Deze bezuinigingsronde heeft tot gevolg dat zij minder subsidies kunnen verstrekken aan de non-profit organisaties in hun gemeente.

Is jouw organisatie volledig of deels afhankelijk van gemeentelijke subsidie? Lees hier alles over het Ravijnjaar 2026