Geld werven kost geld!

Geld werven kost geld – ‘De cost gaet voor de baet uyt’

Zo staat het op een oud pand aan het Damrak in Amsterdam. En zo is het maar net… geld werven kost geld!
De ZorgSubsidieKalender helpt professionals en non-profit organisaties bij het vinden van subsidies en fondsen voor hun project. Wij worden regelmatig benaderd met de vraag of wij kunnen helpen op basis van ‘no-cure no-pay’, want ‘ we hebben geen geld’ Geld is echter niet gratis en een fondsenwerver of adviseur kan geen gratis diensten verlenen.

Geld is nodig om geld te werven

Om twee redenen:

  1. Je mag een bijdrage van een fonds of subsidieverstrekker niet gebruiken voor opstartkosten: een geldgever die jouw project steunt, wil dat het volledige bedrag ten goede komt aan het project of de doelgroep. Het is dus niet toegestaan om een deel van de bijdrage te gebruiken voor ‘opstartkosten’. Zo mag je bijvoorbeeld ons advies en andere ondersteuning die je hebt gebruikt om de subsidie te verkrijgen niet achteraf vanuit je ontvangen subsidie bekostigen.
  2. Een financier verwacht dat jij vooraf investeert en risico’s neemt. Daarmee laat je ziet dat je je verbindt aan het project. Een eigen bijdrage van 20% tot 40% is heel gebruikelijk, plus je uren voorafgaand aan je aanvraag.

Geld werven kost geld, zonder investeringen vooraf geen resultaat

Naast de kosten en de uren voor het opzetten van de aanvraag, moeten er nog meer kosten gemaakt worden. Zo moet je vaak voldoen aan bepaalde eisen van een fonds of subsidieverstrekker. Veel aanvragen moeten bijvoorbeeld gedaan worden namens een rechtspersoon. Als je nog geen rechtspersoon hebt, moet je dus eerst kosten maken om deze op te richten.

Met welke kosten moet je rekening houden voordat je een subsidie of fonds aanschrijft?

Wanneer je geld wilt werven voor je projecten en je dat goed wilt aanpakken, houd dan rekening met de volgende kosten:

  • personeelskosten voor het (gedeeltelijk) vrijmaken van een betaalde kracht voor het werven van fondsen
  • opleidingskosten, om te leren hoe je fondsen en subsidies werft
  • notariskosten, voor bijvoorbeeld het oprichten van de juiste rechtspersoon zoals een stichting
  • fiscaal advies, o.a. voor het aanvragen van de ANBI-status
  • communicatiemiddelen, logo-ontwerp, opzetten website en nieuwsbrief
  • advies inhuren bij het schrijven van het projectvoorstel en aanvragen van een financiering
  • een abonnement op een database met actuele subsidies en fondsen, zie hier het overzicht met financieringsmogelijkheden.

Kosten en baten: de juiste balans bij het werven van geld voor je project

Wat is een goede verhouding tussen het bedrag dat je vooraf moet investeren en het bedrag dat je wilt werven voor je projecten? Laten we uitgaan van een planmatige aanpak waarbij je op structurele basis voor meerdere projecten en jaren fondsen en subsidies wilt werven. In de eerste jaren zul je in verhouding veel moeten investeren in de nodige opstartkosten zoals het opzetten van een rechtspersoon, het opleiden van personeel op het gebied van fondsen- en subsidiewerving en het inhuren van advies. Na verloop van tijd worden deze opstartkosten dus minder, je hebt meer ervaring en hebt een naam opgebouwd, waardoor het werven meestal makkelijker gaat. Hierdoor is de kans groter dat je met minder onkosten een subsidie kan krijgen.

Het inschakelen van een adviseur, hoe werkt dat?

Een intake gesprek is meestal gratis. Bij een goede klik maak je afspraken en je gaat dan een overeenkomst aan met de subsidie-adviseur. Bij het aanvragen van grotere subsidies vergroot een subsidieadviseur je kansen, want je haalt de juiste kennis in huis, maar je bent wel afhankelijk van zijn of haar beschikbaarheid. Je gaat een zakelijke overeenkomst aan en betaalt achteraf voor de gemaakte uren of je rekent een percentage van de aangevraagde subsidie af. Soms staan er verplichtingen en verboden in deze overeenkomst, bijvoorbeeld dat je zelf geen aanvragen mag indienen in die periode. Kom je afspraken niet tijdig of correct na, dan betaal je alsnog een uurtarief. Dit komt voor je eigen rekening. Let op: het inpraten en begeleiden van de adviseur kost je tijd, alle stukken moet je zelf controleren. Ook dien je tijdig de stukken te verzamelen in je organisatie. Uiteindelijk dien je zelf de aanvraag in.

Ons advies: haal zelf de benodigde kennis in huis!

Belangrijk om te weten, er is momenteel een enorm tekort aan fondsenwervers en subsidieadviseurs. Daarom is het belangrijk om deze kennis zelf in huis te hebben. De kennis die je hebt, behoud je voor het leven! Ook als je voor je buurt bijvoorbeeld aan de slag wil voor een maatschappelijk initiatief.

Voor beginnende subsidie- en fondsenwervers bieden wij een uniek en compleet trainingsprogramma. ‘Word een Pro in Subsidie- en Fondsenwerving‘ Je krijgt alle kennis en tools om een goed plan te schrijven en de juiste geldgevers te vinden. Met deze training schrijf je straks projectplannen waar je een volmondige ‘JA’ op krijgt.

Uniek: je krijgt één jaar hulp van de expert bij het schrijven van je plannen!

Na de training kun je nog een jaar lang al je vragen stellen over de projectplannen waar je aan werkt. Je vragen worden beantwoord door Stance van Heijst, trainer én expert in subsidie- en fondsenwerving.

Benieuwd?

Meld je aan voor de wekelijkse subsidieflits
 
dit veld niet invullen s.v.p.