Hoe makkelijk leest jouw subsidieaanvraag? – Verwen je lezer!

Pixabay hangmat -1300642_960_720
Vraag jij je wel eens af wie jouw subsidieaanvraag leest en hoe jouw lezer erbij zit? En wil je weten hoe je het jouw lezer zo makkelijk en aangenaam mogelijk maakt zodat jouw subsidieaanvraag optimaal kans maakt?

In dit artikel vind je drie Tips om jouw lezer te verwennen.

Bedenk, jouw projectvoorstel ligt straks op een stapel met andere ‘concurrerende’ projectvoorstellen. En jouw lezer moet zich, vòòr een deadline, door die stapel ‘heenvreten’. Denk je dat jouw lezer verlangt naar comfort en amusement? Ik denk van wel!

Je lezer verwennen, hoe doe je dat?

Laten we beginnen bij de essentie, je wil jouw boodschap overbrengen aan de persoon die je subsidieaanvraag beoordeelt. Het is jouw doel om hem of haar te overtuigen dat jij een goed projectvoorstel hebt en dat dit subsidie ‘verdient’.

Hoe zorg je dat jouw voorstel er ‘uitspringt’? Door je te onderscheiden in vorm en inhoud en door je lezer te verwennen en te amuseren. Dus door ‘anders dan anderen’ te zijn.

De ‘vorm’ van je subsidieaanvraag: Schrijven of Niet?

Is een geschreven tekst de juiste vorm om je boodschap over te brengen? En bedenk: één beeld zegt meer dan 1000 woorden. Onderzoek dus altijd of je de vrijheid hebt om je eigen vorm te kiezen. Je kunt bijvoorbeeld een film maken waarin je de doelgroep aan het woord laat of je geeft een interactieve presentatie. Een ander voorbeeld is een website waarop je een animatie laat zien van je project.

Als je echt vast zit aan een verplicht tekstformat, gebruik dan een van bovengenoemde creatieve mogelijkheden in je bijlagen.

Jouw lezer heeft een Doel…

Jij hebt een doel, maar je lezer ook! Jouw lezer heeft waarschijnlijk weinig tijd en wil zich zo snel mogelijk een oordeel vormen over alle ingediende projectvoorstellen. Maak dus van je lezer geen spoorzoeker en zorg dat hij als een hordeloper je tekst kan ‘scannen’.

Maak een inhoudsopgave en zorg voor lijst met afkortingen, begrippen en definities. Ook moet de kern van je projectvoorstel in één oogopslag, al bladerend, te vinden zijn:

  • Projectdoelstelling
  • Doelgroep en Profijtgroep
  • Verwachte projectresultaten
  • Begroting
  • Samenstelling projectgroep

Plaats deze informatie in je tekst tussen witregels, cursief, of in een kader. Bij een zeer uitgebreid projectvoorstel zet je het in de samenvatting van maximaal 1A4.

Doe wat de ‘gemiddelde lezer’ verlangt…

De gemiddelde lezer bestaat natuurlijk niet, maar er zijn wel een aantal kenmerken die je in gedachten kunt houden bij je schrijfwerk. Je lezer, hoog of laag opgeleid, wil meestal snel en soepel door de tekst heen. En niemand vindt het fijn om hele volle pagina’s met tekst door te ploegen.

Oneerbiedig gezegd: je kunt je schrijfstijl dus het beste afstemmen op de kenmerken van de ‘gemiddelde’ lezer/luisteraar van postbus 51:

  • MBO
  • 15 jaar
  • Heeft weinig tijd en een korte spanningsboog
  • Houdt van helder en eenvoudig taalgebruik

Schrijf je projectplan dus als een Postbus 51 folder en dat betekent:

  • Geef aandacht aan je lezer, spreek hem/haar direct aan
  • Ga, letterlijk, uit van de vragen van je lezer
  • Structureer je tekst met korte lijstjes en hoofd- en tussenkopjes
  • Varieer met witregels en verlevendig je tekst met kaders en diagrammen
  • Maak je zinnen niet langer dan twee regels
  • Vermijdt passieve zinsconstructies zoals ‘ worden’

Wat gij niet wilt dat u geschiedt…

Kunnen wij een afspraak maken? Beloof me dat je het onderstaande (cursieve) tekstfragment helemaal leest:

Het eindresultaat is een onderzoeksrapport dat antwoord geeft op de doelstelling, met daarbij specifieke aanbevelingen voor WoonZorg, gebaseerd op de feiten, cijfers, woonbehoeften en specifieke wensen van de genoemde doelgroepen: mensen met een lichamelijke beperking en verstandelijke beperking in het genoemde werkgebied: Leefstad en twee randgemeenten.

En? Is het je gelukt om het hele fragment in één keer te lezen of ben je halverwege afgehaakt? Wat is hier aan de hand?

Dit tekstfragment is volledig in strijd met wat lezers graag willen. Het is een ‘braindump’ die in één zin gepropt is. De zin is taaltechnisch correct maar als lezer haak je af bij deze hoge informatiedichtheid. Zorg dat het jou niet overkomt…wees lief voor je lezer!

Gerelateerde artikelen:

Helder schrijven is helder denken

Excuus voor mijn lange brief…

Denk je nu: ‘Hier wil ik meer over Weten?’

Bekijk nu de workshop Geheimen van SubsidieManagement >>

Vragen? Neem contact op via 030-2270037 of mail naar info@zorgsubsidiekalender.nl

Auteur: Stance van Heijst
Beeld: CCO Public Domain
©ZorgSubsidieKalender