We spraken met Marianne Klop, fondsenwerver en beleidsadviseur bij MON€Y SCHOOL. Zij maakt gebruik van de ZorgSubsidieKalender-database en volgde ook de training ‘Word een Pro in Subsidie- en Fondsenwerving!‘ bij ons. Lees alles over het ontstaan van MON€Y SCHOOL en de vijf tips van Marianne voor een succesvolle fondsenwerving.
De 5 tips van Marianne
Een succesvolle fondsenwerving, hoe pakt Marianne dit precies aan? Ze geeft ons 5 tips:
1. Werk samen
Wij werken altijd samen met andere organisaties in hetzelfde werkveld. Daarom zijn wij aangesloten bij Pact tegen armoede Amsterdam, Wijzer in Geldzaken en Alliantie Kinderarmoede. En het is dan belangrijk om elkaar niet te zien als concurrenten maar een win-win te creëren. Ook zorgen we altijd voor intensief contact of samenwerking met de gemeente waarin we actief zijn en we laten ons aanbod aansluiten op het bestaande gemeentelijke aanbod.
2. Deel je kennis
Deel je kennis actief met anderen, bijvoorbeeld via symposia. Dit leidt vaak tot nieuwe contacten en samenwerkingen.
3. Houd vast aan je kerndoel en je doelgroep
Beperk je activiteiten tot je kerndoel en je doelgroep en zorg dat je daar steeds beter in wordt. Het is soms heel verleidelijk om daarbuiten activiteiten te doen, maar dit leidt je af van je kerndoel.
4. Zorg voor kwaliteit en transparantie aan je financier
Lever hoge kwaliteit. Zo maken wij gebruik van de financiële adviezen van het Nibud. Zorg voor een goede en transparante inhoudelijke én financiële verantwoording aan je financiers. Laat niet alleen wat horen nadat het project is afgelopen, maar informeer je financiers ook tussentijds. Dat vinden ze fijn.
5. Investeer in je fondsenwerving
Fondsenwerven kost tijd en je moet daar eigenlijk voortdurend mee bezig zijn. Investeer daar dus in en incasseer ook de afwijzingen zonder bij de pakken te gaan neerzitten. Veel fondsen financieren maar eenmalig voor een jaar. Sommigen financieren voor twee of drie jaar. Als je het zo aanpakt dan levert een fondsenwerver veel meer op dan wat hij of zij kost. Marianne heeft subsidies en fondsen leren werven door de training bij ZorgSubsidieKalender.
Wil jij ook alles leren over subsidie- en fondsenwerving?
“Laat niet alleen wat horen nadat het project is afgelopen. Informeer je financiers ook tussentijds. Dat vinden ze fijn.”
Over MON€Y SCHOOL
Grote steden: 1 op de 4 kinderen groeit op in armoede
Marianne: ‘In Nederland leeft 1 op de 9 kinderen in armoede en in de grote steden zelfs 1 op de 4, met vaak vele negatieve gevolgen voor hun toekomst. De tweedeling tussen kansrijke en kansarme kinderen ontstaat al op de basisschool. Met MON€Y SCHOOL leren wij kinderen die opgroeien in armoede hoe zij goed kunnen omgaan met geld. Het is moeilijk voor deze kinderen om aan de armoede te ontsnappen, omdat ze het voorbeeldgedrag van de volwassenen om hen heen ‘kopiëren’.’
Het effect van opgroeien in armoede
‘Je ziet dat deze kinderen vaak niet meedoen aan sport- en clubactiviteiten, omdat daar geen geld voor is. Ze krijgen meestal ook geen zakgeld. Met geld omgaan en sparen leren ze dus niet goed. En als ze wat geld hebben, geven ze dat direct uit, bijvoorbeeld aan snacks of impulsieve aankopen.’
MON€Y SCHOOL, gestart op verzoek van ouders
‘6 jaar geleden vroegen ouders in Amsterdam-Oost ons om hun kinderen te helpen bij het beter leren omgaan met geld. Deze ouders, vaak met een migratieachtergrond, hebben vaak zelf moeite met budgetteren. Zij zien steeds meer schulden bij jongeren in hun omgeving en daarnaast is het leren omgaan met geld ook geen onderdeel van het lespakket op de basisschool.
Ouders willen een goede toekomst voor hun kind en financiële gezondheid hoort hierbij. Inmiddels is MON€Y SCHOOL actief in Amsterdam, Haarlem, Rotterdam, Dordrecht, Almere en Amersfoort.
Marianne: ‘Wat ons bij de start van MON€Y SCHOOL enorm heeft geholpen is dat het Kansfonds en Fonds21 ons goed gesteund hebben. Zij onderzochten wetenschappelijk de impact van ons lesprogramma, en met een positieve uitkomst. Dat bewijst immers de maatschappelijke meerwaarde van MON€Y SCHOOL.’
Door stress daalt je IQ
‘In onderzoek is inmiddels aangetoond dat constante geldzorgen en armoede zorgen voor veel stress, waardoor mensen minder doordacht hun geld uitgeven. Het hebben van veel stress zorgt er zelfs voor dat je IQ daalt.
Kortom, door stress daalt je IQ. Dan wordt het heel moeilijk om helder en op de lange termijn te denken en de juiste beslissing te nemen over je geldbesteding. Als je echt in de situatie duikt van mensen in armoede, zie je dat deze situatie heel complex is. Om deze problematiek beter te begrijpen en oplossingen te zoeken werkt MON€Y SCHOOL nauw samen met het lectoraat Armoede van de Hogeschool van Amsterdam.’
De ‘erfelijkheid’ van armoede
‘De kinderen die deelnemen aan MON€Y SCHOOL hebben vaak geen voorbeelden in hun omgeving van mensen met een goed inkomen of een succesvol bedrijf. De dagelijkse realiteit van deze kinderen is een leven op basis van een uitkering of een laag inkomen en zij denken dan vaak, ‘waarom zou ik naar school gaan, ik krijg toch geen werk’. Marianne: ‘Wat wij doen is deze kinderen voorbeelden laten zien van mensen uit hun eigen peergroup die wel slim met geld omgaan en en sparen. Bijvoorbeeld succesvolle ondernemers. Zo leren ze dat school en opleiding wel belangrijk zijn om ergens te komen.’
Hoe werkt MON€Y SCHOOL?
‘MON€Y SCHOOL geeft series van acht lessen lessen in omgaan met geld aan kinderen en jongeren tussen de 8 en 18 jaar. Ze werken daarnaast aan talentontwikkeling en zelfvertrouwen. We laten de kinderen eerst nadenken over hun toekomst- of spaardroom, of het bedrijf dat ze later willen starten. Vervolgens gaan ze op basis van die droom financiële doelen stellen en die stap voor stap uitvoeren.
Onze lessen zijn na – of onder schooltijd en we werken intensief samen met basisscholen. Ook de ouders betrekken we in het traject door ze te informeren over de lessen aan hun kinderen. Zij krijgen via WhatsApp tips over de financiële opvoeding. Er wordt dan thuis over gepraat en kinderen laten zien wat ze geleerd hebben. Ook worden de ouders uitgenodigd bij de eindpresentatie van hun kinderen.
We krijgen terug van ouders dat ze bij het boodschappen doen opmerkingen van hun kinderen krijgen, bijvoorbeeld: “Nee mam, dat is veel te duur, je moet lager in schap kijken, daar is het veel goedkoper.” De cursus zorgt ook dat er in gezinnen meer over geld wordt gesproken. Kinderen zijn soms heel kritisch. En heel leuk om te horen is, dat sommige kinderen betaalde klusjes gaan doen om eerder hun spaardroom te verwezenlijken. Ouders vinden dat heel leuk om te zien.’
Oranje Fonds Groeiprogramma
‘We zijn klein begonnen in Amsterdam-Oost. Op dit moment groeien we heel hard en daar gaat veel aandacht naartoe. Het is ook belangrijk om als organisatie een pas op de plaats te maken en te kijken waar we nu staan. Wat ons daarbij helpt is dat we meedoen aan het groeiprogramma van het Oranjefonds. We krijgen daar heel veel inhoudelijke tips en daarnaast is er veel onderlinge uitwisseling tussen de deelnemers.
Wil jij ook alles leren over subsidie- en fondsenwerving?
Meer weten over MON€Y SCHOOL? Neem een kijkje op de website