Kilometers aan vlaggetjes – Hét voorbeeld van creatieve fondsenwerving

De werkelijke opbrengst van 11 kilometer vlaggetjes haken!

Debby Nijenhuis, ex-kankerpatiënte, kent uit eigen ervaring de behoeften en vele vragen van (ex-)kankerpatiënten en hun naasten. Volgens de maatschappij en de medische statistieken was ze kansloos. Toch besloot zij om haar hart te volgen en haar eigen initiatief te starten: activiteiten organiseren én een plek creëren voor mensen met kanker en hun naasten. Wat volgde was hét voorbeeld van creatieve fondsenwerving!

Debby: “Van kansloos of uitzichtloosheid is trouwens niets gebleken. Ik ben gewoon begonnen en mensen om mij heen hebben mij enorm geholpen door bijvoorbeeld een werkplek ter beschikking te stellen.”

In 2007 en 2008 organiseerde Debby een verwendag voor 400 vrouwen in Preston Palace. Iedereen hielp belangeloos mee om deze tot een succes te maken. Pas daarna richtte zij de Nije Stichting en het Nije Huis op. Een plek waar kankerpatiënten en hun naasten met al hun vragen terecht kunnen. Het bleek een schot in de roos.

Je moet zelf de slingers ophangen!

Dat is één van Debby’s gevleugelde uitspraken. Hoe leuk is het om dit concreet te maken voor het 10-jarig jubileum, dacht zij. Zo kwam ze op het idee om vlaggenslingers te laten haken en mee te doen aan het Guinness Book of World Records.

Als dagactiviteit was er al een klein haakgroepje actief binnen het Nije Huis. Maar voor deze actie nodigde ze iedereen in de regio uit om mee te haken en zo een steentje bij te dragen aan het 10-jarig bestaan én de recordpoging.

Als zij vooraf had geweten wat deze actie zou losmaken…

Terwijl voorheen mensen moeite hadden om de ‘drempel’ over te gaan in het Nije Huis, stroomden nu de vlaggetjes én de mensen binnen. Iedereen wilde een bijdrage leveren. Wat een winst!

Vlaggetjesactie gaat viraal en ‘ontploft’

In het begin maakte Debby zich nog zorgen of het record halen wel zou lukken. Daarom werd de actie gedeeld op Facebook en deze ging al snel viraal, binnen een week waren er 3.000 volgers, zowel landelijk als internationaal. Zelfs vanuit Dubai, Iran, Egypte en Zweden vlogen de gehaakte vlaggetjes binnen!

Scheepsladingen werden afgeleverd bij het Nije Huis. Het waren er zó veel dat de opslagruimte uit zijn voegen barstte. Inmiddels was het benodigde aantal vlaggetjes van 60.000 voor het record al lang gehaald. En de mensen haakten maar door – ze waren simpelweg niet te stoppen. Uiteindelijk worden er zo’n ruim 55.000 verwerkt in het record en is er een overvloed van meer dan 120.000 vlaggetjes waar nu dekens, shawls en pannenlappen van worden gehaakt.

Bijna ten onder aan het eigen succes

Debby: “Dit overweldigende enthousiasme hadden we écht niet voorzien en we konden natuurlijk ook niet tegen de mensen te zeggen, stop maar met haken. Het haken en het behalen van het record gaf ze zingeving en energie en dat wilden wij hen natuurlijk niet ontnemen.

Ondertussen dreigden we wel letterlijk aan het succes ten onder te gaan. Het was een niet meer te stoppen trein, een soort Project X, dus we moesten wel door.

Extra ingewikkeld werd het toen we tussentijds, noodgedwongen, moesten verhuizen naar een noodlocatie. Zonder mijn geweldige vrijwilligers was het allemaal ook nooit gelukt, zij verdienen stuk voor stuk een lintje.”

‘Lullen voor spullen’

Dat kan ze als de beste. Kilometers haakgaren en band krijgt Debby gesponsord om de recordpoging te volbrengen. Hakers vanuit heel Nederland doneren ook koffie, thee en koekjes voor de ontvangsten.

Hét voorbeeld van creatieve fondsenwerving

Uiteindelijk is er 11.970 meter aan vlaggenslingers opgehangen in de Grolschveste, onder het toeziend oog van een notaris en een landmeter. Het record is gehaald!

Terugblikkend heeft deze actie veel positieve én onvoorziene effecten gehad voor het Nije Huis.

  • Zingeving en tijdbesteding voor (ex)kankerpatiënten en hun naasten
  • Naamsbekendheid en goodwill voor de stichting en het inloophuis, ook voor de toekomst
  • De haak-community is nog steeds verbonden aan het inloophuis
  • De actie zorgde voor veel nieuwe particuliere gevers
  • Mensen durven nu, letterlijk, de drempel over van het inloophuis
  • Vele ondernemers willen graag hun steentje bijdragen
  • Er wordt nog steeds over gepraat, ‘oh ben JIJ die vrouw van die vlaggetjes!’
  • De vlaggenlijnen van de recordpoging worden verkocht via de webshop

De Nije Hoeve

Debby is momenteel druk bezig om donateurs te werven, om een oude boerderij om te kunnen toveren tot het een nieuw inloophuis, De Nije Hoeve.  De naam van haar nieuwe campagne heet: ‘Van Sloop naar Hoop’. Ze moest haar collega’s en vrijwilligers wel beloven dat zij niet nogmaals een vlaggetjesrecord organiseert… Inmiddels zijn veel van de slingers via de website verkocht. De opbrengst gaat naar het renoveren van de boerderij.

Wil jij ook een steentje bijdragen aan Het Nije Huis? Koop nu een vlaggenslinger en draag bij aan het nieuwe inloophuis van Debby >>

Stance en Debby
Stance en Debby

Voor meer informatie: het Nije Huis

Nije Stichting

Tip van Debby: investeer in je fondsenwerving

“Fondsenwerven kost tijd en je moet daar eigenlijk voortdurend mee bezig zijn. Investeer daar dus in en incasseer ook de afwijzingen zonder bij de pakken te gaan neerzitten. Veel fondsen financieren maar eenmalig voor een jaar. Sommigen financieren voor twee of drie jaar. Als je het zo aanpakt, levert een fondsenwerver veel meer op dan wat hij of zij kost.”


Wil jij ook alles leren over subsidie- en fondsenwerving?

Bekijk onze online training >>

Meld je aan voor de wekelijkse subsidieflits
 
dit veld niet invullen s.v.p.