5 tips voor een goede voorbereiding van je crowdfundingcampagne

Als ZorgSubsidieKalender richten wij ons voornamelijk op het werven van fondsen en subsidies. Met onze database zijn organisaties in Zorg en Welzijn altijd actueel geïnformeerd over de beschikbare financieringsmogelijkheden. Daarnaast verzorgen we webinars en het trainingsprogramma ‘Word een Pro in Subsidie- en Fondsenwerving‘.

Financiering via crowdfundingcampagne

Financiering aanvragen bij fondsen en subsidieverstrekkers is echter niet de enige manier om geld te werven voor je project. Je kunt ook geld werven voor je project via een crowdfundingcampagne. Onze samenwerkingspartner Voor je Buurt biedt lokale initiatieven een platform waarmee ze hun crowdfundingcampagne kunnen opzetten en biedt daarin ook begeleiding. Voor je Buurt deelt hieronder 5 tips met je voor een succesvolle campagne.

 

De 5 tips voor een succesvolle crowdfundingcampagne

Een goede voorbereiding is het halve werk! Het starten van een eigen crowdfundingcampagne klinkt misschien ingewikkeld, maar met de juiste voorbereiding kom je al een heel eind! In dit blog geven we je 5 tips voor een goede voorbereiding van jouw crowdfundingcampagne.

Spreek heldere taal

Je verhaal is de basis van je campagne. Probeer dus duidelijk te verwoorden wat je wil bereiken, waarom, en waarom nú. Kijk ook of je je verhaal persoonlijk kunt maken. Wie ben jij en waarom vind jij het belangrijk dat dit project of buurtinitiatief uitgevoerd wordt? Met een goed en duidelijk verhaal overtuig je mensen om te doneren.

Een goed plaatje zegt meer dan 1.000 woorden

Goed beeldmateriaal zegt meer dan lange teksten. Door foto’s en een video toe te voegen krijgen donateurs een beter beeld bij wat jij wilt bereiken. Zet je campagne dus kracht bij met die ene sprekende foto, of dat leuke persoonlijke filmpje!

Beloon je gulle gevers

Met originele beloningen maak je het nóg leuker om bij te dragen aan een project. Dankzij dat kleine symbolische of materiële bedankje worden donateurs meer betrokken bij jouw initiatief, en zullen ze eerder geneigd zijn om een hoger bedrag te doneren! Wees dus lekker creatief!

Maak een plan voor je campagne

Bedenk vooraf hoe je de aandacht kunt trekken van mogelijke donateurs voor je project. Met een leuke, creatieve en inspirerende actie herinner je mensen eraan dat jij campagne aan het voeren bent en prikkel je potentiële donateurs! Probeer acties te bedenken die aansluiten bij jouw project en doelgroep en verspreid de acties geleidelijk over de campagneduur.

Een slimme crowdfundingcampagne heeft een goede opbouw

Breng je netwerk in kaart en bedenk wie je wanneer gaat benaderen. Bouw je campagne dus in fases op:

  1. Zorg dat de eerste mensen klaar zitten om te doneren op het moment dat je campagne live gaat
  2. Benader je intimi en trouwe fans
  3. Spreek je grotere netwerk van kennissen aan
  4. Richt je op de lokale media

 

Meer weten?

Voor je Buurt heeft een Campagne Academie waar je veel kennis en tips kunt vinden.

Ga naar Campagne Academie

Wil je weten of er fondsen en subsidies voor jouw project? Dan geeft onze database met ruim 1.000 actuele subsidies en fondsen een goed overzicht. Vraag een gratis proefabonnement aan en ontdek de mogelijkheden voor jouw organisatie!

Neem een gratis proefabonnement

Meld je aan voor de wekelijkse subsidieflits
 
dit veld niet invullen s.v.p.