Is mijn project geschikt voor crowdfunding?

Interview met Ronald Kleverlaan, Crowdfundingexpert – deel 2Ronald Kleverlaan

Welke projecten zijn geschikt voor crowdfunding?

Ronald: “Projecten die je heel erg zichtbaar kunt maken. Het gaat immers om de
persoonlijke band die je hebt met iemand, mensen willen namelijk precies weten wat er met hun geld gebeurt.”

Succesfactoren en Tips

Authenticiteit is erg belangrijk, je moet echt een goed verhaal hebben. Leg uit waarom jouw project gerealiseerd moet worden. Wat gebeurt er als dit niet van de grond komt? Welk probleem los je op voor de doelgroep?

 7 tips

  1. Betrek je netwerk en je publiek, liefst nog voordat je de wervingscampagne start. Vraag alvast hun mailadres zodat je ze meteen kunt informeren als het zover is.
  2. Zorg dat je een team met verschillende expertise om je heen hebt.
  3. Deel je project op in tastbare subprojecten die apart gesponsord kunnen worden.
  4. Organisaties willen vaak graag ‘in natura’ sponsoren. Maak dat mogelijk door bv. te benoemen dat je computers of bureaus nodig hebt.
  5. Creëer urgentie, communiceer dat je bijvoorbeeld twee weken of maximaal twee maanden de tijd hebt om het geld binnen te halen, anders… zonder urgentie of deadline komt niemand in beweging.
  6. Bedenk tegenprestaties die je kunt leveren. Ga bijvoorbeeld koken voor de grootste donateurs of geef ze een rondleiding bij de oplevering.
  7. Blijf communiceren, ook wanneer het niet zo goed gaat met het doneren. Vraag persoonlijk om hulp, vaak helpt dat.

Wat je vaak ziet is dat er vooral de eerste dagen na de start van een campagne veel gedoneerd wordt en ook vlak voor de deadline. Het is dus ook zaak om je actie meerdere keren onder de aandacht te brengen.

Pot goud?

Geld werven via crowdfunding is niet makkelijk, je moet er vaak hard voor werken. Je moet immers een grote groep mensen overtuigen van je project om het geld bij elkaar te krijgen. Dat kan zelfs moeilijker zijn dan een enkel fonds aanschrijven.
Aan de andere kant, als het je lukt om via crowdfunding geld binnen te halen, dan weet je zeker dat je het draagvlak hebt van honderden of duizenden donateurs!
En, belangrijk om te weten, crowdfunding spreekt niet iedereen aan. Je moet je heel kwetsbaar opstellen, zou jij dat durven?”

Denk je nu: ‘Dit smaakt naar meer’?

Kijk dan of de workshop Geheimen van SubsidieManagement Ontrafeld interessant voor je is >>