Fondsenwerving, hoe je geld werft uit onverwachte hoek

Interview met Esther Leeuw, auteur Handboek Vermogensfondsen

Oprichter Stance van Heijst ontmoette begin 2012 Esther Leeuw. Esther was een zelfstandig consultant met toen al 10 jaar ervaring in de fondsenwerving.

Handboek vermogensfondsen“Beiden zijn we nogal ‘no-nonsense aanpakkers’ en daardoor hadden we meteen een ‘klik’.”, aldus Stance. Esther is auteur van het Handboek Vermogensfondsen En leuk om te weten, haar boek en het ‘Quick Scan Projectidee’ van Stance sluiten naadloos op elkaar aan!

Ontdek de wereld van de ‘Stille Fondsen’

Interview Esther Leeuw, auteur Handboek vermogensfondsen, door Stance van Heijst

Esther, wat is voor jou de aanleiding om dit boek te schrijven?

‘Ik ging op zoek naar literatuur maar kon niets vinden dat het hele proces beslaat van projectidee tot en met het schrijven van een aanvraag. Bij opdrachtgevers loop ik regelmatig aan tegen veel onbekendheid met fondsenwerving en er worden veel onnodige fouten gemaakt. Ook heeft men veel vragen omtrent fondsenwerving. Graag wil ik mijn kennis beschikbaar stellen ten behoeve van het grotere geheel’

In je boek vertel je ook over ‘Stille Fondsen’ wat zijn dat precies?

‘Stille fondsen zijn vermogensfondsen die onzichtbaar zijn. Ze hebben geen website en zijn ook niet te vinden in (online) databases, in het FondsenBoek of op internet. Ze treden niet in de openbaarheid en dat is vaak een hele bewuste keuze. Je weet dus ook niet welke criteria ze hanteren en wat hun doelstelling of donatiebeleid is. In het Handelsregister van de Kamer van Koophandel staan zo’n 13.000 stichtingen geregistreerd. Via alle databases en het FondsenBoek zijn er zo’n 1.400 zichtbaar. Besef dus hoe groot die groep ‘stille fondsen’ is.

Hoe kom je in contact met een ‘Stil Fonds’?

Deze fondsen halen vaak via hun eigen netwerk de projecten binnen. Een voorbeeld staat beschreven in mijn boek:

Een zorginstelling werd getipt om via een postbus een aanvraag te doen bij een voor hen totaal onbekende stichting. De zorginstelling diende een projectplan in en schreef over de kwetsbare doelgroep en de diverse sport- en spelvoorzieningen die nodig waren. Een paar weken later kreeg de instelling het benodigde geld gestort waarna zijn hun project konden uitvoeren. Ook na de financiële verantwoording en een bedankje bleef het stil. Met recht dus een ‘stil’ fonds!’

Esthers advies:

‘Wanneer je geld zoekt voor je project, maak dat dan overal kenbaar, wees zichtbaar, en vertel het in je netwerk. Onderschat niet de kracht van een netwerk. Het geld komt niet zomaar naar je toe, het is tweerichtingsverkeer. Een van de basisregels voor fondsenwerving is dat je heel goed zichtbaar bent!’