Helder schrijven is helder denken

Weet jij hoe je je lezer ‘bij de les’ houdt? Hier vind je vijf praktische schrijftips en hoe je je innovatieve idee ‘verkoopt’. Tot slot een exposé van drs. E.I. Kipping over het juiste gebruik van ‘wat’ en ‘dat’.

Tip 1: Val met de deur in Huis

Pixabay heldere lamp-1224273__340

Raak jij ook zo geïrriteerd wanneer je je tijdens het lezen van een artikel bij de derde zin al afvraagt: ‘Waar gaat dit over?’ of ‘Waar wil die schrijver heen?’ Kijk dan eens naar het volgende filmpje over het Pyramidemodel, uitgelegd door de Belg Gunnar Michielsen. Een handig model om ook in je eigen teksten toe te passen.

Tip 2: Verkoop je idee!

De wereld van verkoop en marketing is je vreemd en misschien vindt je dit zelfs wel ‘vieze woorden’! Toch vraag ik nu je aandacht voor de ‘AIDA-formule’ afkomstig uit de marketing. Immers, jij wilt je lezer ervan overtuigen dat jouw idee, jouw subsidieaanvraag, de moeite waard is om te financieren? Eigenlijk wil je dus je idee verkopen en als een doordachte en bewezen systematiek je daarbij helpt is daar natuurlijk niets mis mee, toch?

Aandacht trekken doe je met de AIDA-formule (Engels) die staat voor: Attention, Interest, Desire en Action. De AIDA-formule zorgt ervoor dat je in de juiste volgorde een aantal vragen beantwoordt die jouw lezer heeft en zo de lezer overtuigt van je goede idee. De AIDA-formule heeft de volgende stappen:

A Attention (aandacht)

Hoe? Je trekt de aandacht van je lezer door in te gaan op de problemen, wensen en behoeften van de doelgroep die jouw project nodig heeft. Dat is waarschijnlijk ook de doelgroep van je subsidieverstrekker.

I Interest (belangstelling)

Heb je de aandacht, dan is de tweede stap dat de lezer interesse in jouw projectidee of oplossing krijgt. Vertel concreet op welk vraagstuk of probleem jouw projectidee een antwoord is.

D Desire (wensen)

Vertel je lezer nu waarom jij de aangewezen persoon bent om het probleem op te lossen. Benadruk bijvoorbeeld je kwalificaties, jullie unieke werkwijze of concept of de succesvolle resultaten van een pilot die je reeds hebt uitgevoerd. Zo zorg je ervoor dat je lezer jou ziet als de ideale persoon om het project uit te voeren.

A Action (actie)

Tot slot wil je dat je lezer tot actie overgaat, dus jouw aanvraag positief beoordeelt. Je kunt dat in je inleiding of aanbiedingsbrief letterlijk benoemen en je sluit daarna af met een positieve en persoonlijke boodschap waarbij je vast vooruitblikt op een vruchtbare samenwerking. Je projecteert zo je eigen droom en mindset waardoor het voor die ander ook vanzelfsprekend wordt dat jullie gaan samenwerken.

Tip 3: Eén boodschap per zin

Bekijk in het filmpje de schrijftips van Gerda van den Boogaard, best schrijvende ambtenaar uit 2007. Scrol naar beneden op de pagina om het filmpje te bekijken.

Tip 4: Verboden Woorden

Vermijd formeel taalgebruik. Het is heel eenvoudig deze woorden te vervangen door gangbare woorden zoals:

  • daar  => omdat
  • dienaangaande => hierover
  • gaarne => graag
  • sedert => sinds
  • tevens => ook
  • welke => die
  • n.a.v. het feit dat => omdat
  • weliswaar => natuurlijk
  • hetgeen =>wat

Tip 5: ‘Wat’ of ‘Dat’?

Tot slot een hoorcollege van drs. E.I. Kipping, leerzaam en vooral leuk voor de 35+ers onder ons.

Gerelateerde artikelen:

Excuus voor mijn lange brief…

Wil je zelf leren om Succesvol Subsidies en Fondsen aan te vragen?

Bekijk nu de workshop Geheimen van SubsidieManagement >>
Vragen? Neem contact op via 030-2270037 of mail naar info@zorgsubsidiekalender.nl

Auteur: Stance van Heijst
Beeld: CCO Public Domain
©ZorgSubsidieKalender