Excuus voor mijn lange brief, ik had geen tijd voor een korte

Ik had geen tijd om je een korte te schrijven… Herkenbaar? Je ploetert eindeloos aan de tekst van je subsidieaanvraag met de hete adem van de deadline in je nek. Uiteindelijk heb je een duimendik stuk geschreven, de neerslag van jouw lineaire gedachtenstroom op papier…

Maar of het voor de beoordelaar van jouw subsidieaanvraag ook te lezen en te begrijpen is?

Ambachtelijk

Wat is er zo kenmerkend of bijzonder aan ambachtelijke worst of een mooi juweel? Wat mij vaak opvalt is de kracht en pracht van de eenvoud of juist de verfijnde detaillering.

Dit zijn twee aansprekende kwaliteitskenmerken die tegenstrijdig lijken maar voortkomen uit dezelfde vaardigheden van de ambachtsman of vrouw: er is lang en uitvoerig over nagedacht en er is grondig aan gewerkt en geschaafd. En deze vaardigheden heb je dus ook nodig om een goede tekst voor een subsidieaanvraag te schrijven.

De uitdaging

Het schrijven van een bondige tekst die de boodschap helder overbrengt, is een grote uitdaging. Het vraagt geduld én inspiratie, ambachtelijke vaardigheid én creativiteit, in combinatie met een doorontwikkeld taalgevoel. Het is soms slijpen en schaven, even afstand nemen, iets anders gaan doen, en dan weer met een frisse blik er tegenaan. Tot het er zo staat dat het maar op één manier te lezen is.

Drie misverstanden over schrijven

Misverstand 1: Schrijven doe je achter je PC

Ga jij ‘automatisch’ achter je bureau zitten wanneer je begint aan een schrijfklus? En, raak je dan spontaan ‘geïnspireerd’? Nee toch?

Ook voor schrijfwerk geldt de bekende 80/20 regel. Het creëren van een tekst is vooral veel denk- en structureringswerk, zo’n 80%. Het feitelijke schrijven kost veelal niet meer dan 20% van de totale tijd.

De meest creatieve brainwaves krijg je niet achter je bureau maar juist in, bad, bed, onder de douche of tijdens een mooie wandeling buiten. Zo maar, spontaan komen de ideeën aanwaaien.

Als je dus voor een flinke schrijfklus staat, stop dan met lineaire lijstjes te maken of op je (lege) beeldscherm te turen! Neem uitgebreid de tijd om te mijmeren en te reflecteren op een plek die jou inspireert. Je krijgt dan de beste invallen, je ziet allerlei verbanden en je hebt de rust om je gedachten te ordenen.

Bang om iets te vergeten? Een klein notitieblokje of je smartphone volstaat om je gedachten in steekwoorden vast te leggen.

Misverstand 2: De inhoudsopgave moet achteraf

Soms legt het format van de subsidieaanvraagformulieren je een vaste structuur op voor je subsidieaanvraag en is daarmee de inhoudsopgave grotendeels bepaald. Maar er zijn ook subsidieverstrekkers die je de vrije hand geven.

Probeer niet al schrijvend je hoofdstukindeling te bepalen, je zult merken dat je dan eindeloos blijft schuiven met teksten.

Ik raad je aan om vooraf je gedachten te ordenen in een mindmap. Mindmappen bevordert het associatief denken en het voordeel is dat je veel informatie op één plek kwijt kunt, het geeft je overzicht op hoofd- en bijzaken en het helpt je om verbanden te zien.

Een mindmap fungeert als een soort ‘kapstok’ zodat je meteen je voorlopige hoofdstukindeling hebt. Je kunt alleen mindmappen of met een groep. Ik adviseer je het laatste omdat je met elkaar tot meer kennis en creativiteit komt dan alleen!

Misverstand 3: Het moet in één keer goed

Maak jezelf niet gek en bedenk: de meest fraaie bouw- en kunstwerken zijn niet in één dag gecreëerd. Daar gingen vele plannen, probeersels, mislukkingen en frustraties aan vooraf. Wanneer je probeert om een flinke tekst vanaf scratch perfect te formuleren verlies je tussendoor onnodig veel tijd door het slijpen aan futiliteiten, er verandert in die fase nog teveel.

Werk dus van heel ‘grof’ naar ‘fijn’: beschrijf eerst het grote geheel, desnoods in halve zinnen en steekwoorden en werk daarna de details uit. Ook hier geldt de 80/20 regel weer! 80% van je stuk (het grove werk) schrijf je in 20% van de tijd, de overige 80% van de tijd ben je aan het structureren, detailleren en bijschaven.

En als je zo dicht op je tekst zit zie je het allemaal niet meer zo scherp. Enkele kritische meelezers (bij voorkeur ook een van buitenaf) kunnen je dan op het rechte pad houden. Bedenk: wat zij lezen, snappen, denken en voelen bij jouw tekst is WAAR. Pareer hun kritiek dus niet (“ik bedoelde het niet zus maar zo”) maar vraag ze om een alternatief tekstvoorstel zodat de tekst voor hen logisch en begrijpelijk is en voor degene die jouw aanvraag straks beoordeelt ook!

Denk je nu: ‘Hier wil ik meer over Weten?’

Wij bieden diverse workshops en masterclasses aan, voor beginnende en ervaren schrijvers.

Workshops bekijken

Vragen? Neem contact op via 030-2270037 of mail naar info@zorgsubsidiekalender.nl